محمد حنفیه

پاسخ:

جناب ابوالقاسم محمد بن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام معروف به محمد بن حنفیه، از مردان بزرگ روزگار در علم، زهد، عبادت و شجاعت بود. مادرش خوله ، دختر جعفربن قیس ملقب به حنفیه بود . در جنگ نهروان هم حضور داشت . [1]در سال سیزده هجری و بنابر نقلی در سال بیست ویک هجری متولد شد.[2] (و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در سال سوم وچهارم هجری متولد شدند)او در زمان حکومت پدرش امیرالمؤمنین در جنگهائی متعددی شرکت کرد و در جنگ جمل پرچمدار سپاه امام علی (ع) بود. در سال 81 ه.ق بطوریکه بعضی مورخین گفته اند در سن 60 یا 76 سالگی درگذشت[3]. در مدینه می زیست . هنگامی که سیدالشهداء (ع) پس از امتناع از بیعت با یزید ، قصد خروج از مدینه به سوی مکه را داشت ، محمد حنفیه از کسانی بود که اصرار داشت اباعبدالله (ع) نرود وپیشنهاد می کرد دور از نیروهای وابسته به حکومت باشد .
دهخدا می نویسد : « بعد از شهادت امیرالمؤ منین (ع) مانند سایر بنی هاشم گوشه گیر و منزوی بود . پس از یزید ، مختاربن ابی عبیده او را امام خواند و به نام او بر عراق مستولی گردید . در سال 66 هجری عبدالله بن زبیر که خود مدعی خلافت بود ، وی را به بیعت و متابعت خویش ، اکراه می کرد و او تن در نمی داد ... فرقه کیسانیه او را امام خویش دانند و گویند به جبل رَضْوی زنده باشد . »[4] وی در سال 81 در ایام عبدالملک در مدینه از دنیا رفت و در بقیع به خاک سپرده شد .[5] و محمد حنفیه هیچ ارتباطی با سنی های حنفی ندارد سنی های حنفی پیرو مکتب ابوحنیفه محمد بن نعمان می باشند که پایه گذار یکی از مکاتب فقهی اهل سنت است.                     


[1]سفینة البحار ، ج 1 ، ص 319 .
[2]موسوعةطبقات‏الفقهاء، ج‏1، ص: 517
[3] منبع: پایگاه حوزه41854-4
[4]لغت نامه ، دهخدا . ( کلمه ابن حنفیه )
[5]مروج الذهب ، ج 3 ، ص 116


نظرات شما عزیزان:

ali
ساعت10:06---26 ارديبهشت 1390
سلام
فرصت را در کسب درآمد از دست ندهید.
همین الان اقدام کنید
فقط با روزانه 5 دقیقه
و آموزش کاملا رایگان تبلیغات اینترنتی
همین حالا شروع کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ کامنت گذاری آنلاین در وبلاگ ها با بلاگــ لیچ : http://www.blogleech.com


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 26 / 2 / 1390برچسب:,
ارسال توسط امین